Direktlänk till inlägg 21 oktober 2021

oktober 2021

Av Annica Brandt - 21 oktober 2021 21:09

God kväll min kära ängel  

 

Det har varit en givnen och lärorik dag med mycket intressant ämne som kommer att bli fler och en större grupp ute i vårt samhäll med demenssjukdomar både yngre och äldre som får denna sjukdom. Dom flesta demensjukdomar kommer smyggande och kan börja redan i tidig vuxen ålder runt 20 år berorende på var den sitter i hjärnar och det kan även handla om att man får en  blödning i hjärna så får man oftast en demenssjukdom typ som strok elelr hjärnblödning och det kallas för vaskulär demens, sen finns det prmärdemens och den är bland form, sekundär demens och den sista är demens uns till och med här ligger alkoholmissbruk och det kan beror på många olika faktore i livet att man har börjat och ha dom problemen ex en sorg, depression ångerst eller relation, alltså den psykiska ohälsan som finns idag och den är borås demens för det är den läkarna här i boårs som den första diganosen och sen blir dom aldrig behandlade eller utred om dom har en annan demensvariation. En av usa bästa skådisar vill ta självmord och gjorde det också och när dom gjorde obdoktionen på honom så hittade dom lewbody demens på honom. Sen finns goda halniccationer och dom onda halnicationen och det handlar om det psykiska att man kan drömma saker och sen vakna upp och se typ av skalat ansikte eller skellet, dom onda ser oftast människor och konstiga drömmar. Allt har en påverkan av detta stressiga samhälle och den psykiska ohälsan som finns. Den största orskaen som också drabbar demens är depression och ångest. Och dom som snackar ska inte säga något för man vet inte vad som händer imorgon, man kanske vaknar och känner att jag kan verken röra ben eller armar och kommer ej upp ur sägen hur skulle man ställa sig då? Tycker inte om att man sitter och snackar om saker som man ej vet vad det handlar om, säger jag om att det kan hända andra så betyder det inte att man får det, Det är likadant med detta om mentalsjukhus och instutioner att det fanns fram till slutet på 80-talet och då tog man in alla människor som inte var som vanliga norrmala människor som ex psykiska, demens, funktionsnedsatt och med mera tyvärr har vårt samhäll sett utså här tills dom släppte på allt. Det gäller även ADHD jag sa att vissa människor var lika dan som mitt ex när det gällde humöret och tänder på alla sylindrar för att man alltid ska ha rätt därför sa jag att du kanske också har adhd och inget annat för att man blev inte utred på det heller på samma sätt fån 50-talet fram till början av 80-talet och det är rent fakat, då vet jag inte vad vissa människor har fått för sig att jag ej kan mitt yrke, sen vet dom ej hur det är att jobba med männsikor med mulitisjukdomar som kan varier från dag till dag, det är väl klart att man måste vissa att man blir arg och ledsen alla har vi kännslor, men det viktigaste är väl att skydda sig så att man inte blir skaddade det kan bli väldigt konskventer om man får en smäll eller att bryte något från en vårdtagare som ej kan kontrollera sin ångest eller rädsla för att man inte vet bakrunden eller varfö personen gör som den gör. Många gånger kan det beror på att man är så förbannat stressade och då kan bemötande bli hel fel från början, även vårat kroppspråk som vissa är väldigt mycket hur vi bemöter andra, " så som du skulle bemöta andra skulle du själv vilja blie bemöt så"? många gånger kan man bara titta sig sjä'lv i spegelbilden och då får man se hur ett bemötande är kanske tänka sådan var jag då. alla bär vi på olika ryggsäcker med olika livsdelar vissa saker kan vara glädje, sorg ,ilska ,ledsen och det är vår känslor och vad man har gått igenom i livet hur relationer har varit, upplevelser och många gånger återskapar det när man blir gammal hur allt har varit.

"kalle kom akut till ett demensboende och visade tendens till att var ledsen och att han pratade väldigt mycket om sin lillebror och hade igen kontakt med sin syster utan det fick personalen prata med kalles fru och fråga om hans uppväxt och det stämmde att kalle hade haft en lillebror och en syster som dom fick kontakt med tack var personalen ringde till systen och hon började gråta för att det stämmde, det var en vinter dag som kalle och hans lille bror som var tvår gammal skulle åka kjälke på isen och roligt. då ramlade hans tvåriga liiebror ner i vattnet och drunknade och det hade kalle en stor sorg i sin kropp och kunde inte förlåta sig själv för detta och därför hade ahn sin flrustration. detta har hänt i verkligheten. En annan kalle hade också demsen sjukdom och han var också i en flustration och hade rädsla och oro och en sorg som inte han heller hade fått berar beta, och det berorde på att han hade förlort sin 15-åriga dotter i en dragisk moped olycka och det kunde han inte smällt och det återspeglade sig när han blev sjuk i sin demensjukdom och det är oftas då allt kommer har också hänt i verkligeheten. Alla har vi rätt till att få ha sin sorg och det kan ta olika lång tid berorende på hur man själv hanterar situationen med deprisson och sin egna ångest för att förlora saker.

Allt kan hända vad man än säger. Vad skulle man själv göra om man fick en obotligsjukdom som man vet att den ej går att bota? Jag hade tagit själv mord för att slippa och se alla andra lida och plus mitt egna lidande. Men jag hade ändå kämpat för min när och kär.     

Därför blir jag så jävla ledsen när man sitter och påstår saker som man egentligen inte har någon anning om elelr vad det är för sjukdomar, jag blir lika arg när man retar manniskor som är blida eller döva  för att man ej kan se elleer höra, eller att någon sitter i rullstol med en medfött handikapp ska dom också bli hängda för att andra eller omgivingen inte kan ta till sig saker eller sätta sisg in i andras situationer.  jag menar precis det jag säger, man kanske ibland ska till sig det andra säger och inte bara köra över andra att det händer aldirg mig.

När man är på utbildning med inressanta ämnen då blir man mera fokuscerade eftersom jag har den utbildningen som jag håller på med just nu och kommer att få tips och ideer till förbättrings arbete inom demens området för att kunna nvända det till mitt exsamensarbet under -23 ser frame mot att fortsätt sammar betet med verksamhetsutvecklaren som jag även har träffat på gamal tider när jag började en gång i vården som timmis.  jag försöker bemöta med en värdighet och att man ska bli sedd, hur hade du upplevet om någon stod över dig och pratde till någon annan, jag hade tänkt att jag får bristande respekt och att jag inte blir sedd för den jag verkligen är, allting handlar om bemötandet och kroppspråker och hur man tar emot saker eller man missförstår vad andra säger. Oftst är det hur vårat liv är som man bemöter på olika sätt får jag en bristande respekt vad gör jag då jo lika dant som den människan vill bli bemöt av andra.    Idagens samhäll handlar det om att människor är så stessade över lag och det påverkar omgiven vårt samhälle på grund av den psykiska ohälsan. sen handlar det om mycket att vi svenska folket är så iskalla emot samhället och vill gärna stänga dörren om sig och vill inte umgås med någon på det sättet. Ännu värr kommer det att bli nu när alla 50 och 60-talister börjar gå i person och hur ska samhället kallra av det då om man vill att så många som möjligt sak bo hemma så länge till man nästa är dö och begraven eller så pass svårt sjuk med vårat klimat så kommer bli ännu mera svåra sjukdomar och inte bara tanken på våra barn eller barnbarn som ska växa upp i deass milijöer och samhälle och klimat, den största gruppen personärer är nu 40-talisterna som verkligen har svar på tal och kommer inte nästa och nästa och nästa genrotration ha och krav på allt. Jag hänger inte dom olika genorationena men ibland får jag den känslan att 40 talisterna var uppväxtar med mentalsjukhus och intutionen medan dagen samhäll är uppväxt med att allt är fritt, jag kan förstå dom som är födda på 40 talet att dom fick gå igenom saker som dom kanske inte kan glömma medan dom svenskar som är födda här på 40 talet hade det snälla och humana samhället och fick inte kanske på samma sätt gå igeom krig och elände, jag tänker på alla finnar som kom i hitt efterkrigstiden och tekoindustrin det kan inte varit lätt för dom, men vi svenskar som aldrig har upplevet krig eller behövt att fly för våra liv vi vet inte hur verkligen hur det känns att få lämna sitt hem och land och komma till något nytt. Och det kan vi aldrig sätta oss in i heller.  

God natt mina kära änglar och jag tänker på er mycket som finns där uppe i himeln puss och kram till mina under bara älskar er         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Annica Brandt - 24 november 2021 12:20

Godeftermiddag min ängel   Du finns någonstans där uppe i himelnen som alltid vill lyssna och läsa vad jag har för tankar och att jag vill bara skriva av mig till dig. Jag vet att du alltid kommer att finnas runt mig tills vi återförens igen med ny...

Av Annica Brandt - 18 november 2021 14:44

Godeftermiddag min ängel   varför ska man behöva bli förbannade varje dag för att människor kör igång med sitt provocerande och trakasserande utan att det finns anledningar till det och reta mig så dom får syre på elden 24/7? Man tänker verkligen i...

Av Annica Brandt - 13 november 2021 09:44

Godmorgon min ängel     "Man undra ibland hur mycket skit man ska behöva gå igenom, och undra hur länge man orkar, men helvete vad man blir stark av motgångar. Det finns ingen som är så stark somden som kämpat. Enda gången jag backar är när jag t...

Av Annica Brandt - 10 november 2021 09:14

Godmorgon min fina ängel   Varför ska man alltid behöva känna sig irriterade 24/7 och varje dag för att man vet att det finns människor så fort man vakna sätter igång med sitt dåliga samvete och beteende? Varför kan man aldrig få vara i fred o...

Av Annica Brandt - 9 november 2021 03:59

godmorgon min ängel     Jag funderar på hur vissa saker sak sluta med allt för att man ej kan ge sig när det gäller att det går förlångt ibland och det blir ett åtlöje för att rädda sitt egna skinn för att försöka bli av med andra människor. Att ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards